Wednesday 29 September 2010

Prasa (grekisk purjolöksgryta)

Idag har jag lagat en jättegod vegetarisk rätt; "Prasa". Överhuvudtaget så lagar man mycket mat utan kött i Grekland. Grekisk purjolöksgryta är lätt att tillaga och tar inte lång tid!

Du behöver:

Purjolök, 1 kg
Potatis, ½ kg skurna i medelstora bitar(fniss, kanske är det hela potatisar i Sverige...)
Morötter, ca 200 g fint skivade
Bladselleri, 1 bukett
Tomatkross, 400 g
Passerade tomater, 250 g(2,5 dl)
Salt, 1-2 tsk
Peppar, 2 krm
Buljongkub(Knorr), 1 vegetarisk
Olivolja, ½ dl

Skär av ändarna på purjolöken och skölj den noga. Släng det som inte ser fräscht ut.
Skär den i ganska stora bitar(ca 4 cm långa). Dela stjälkbitarna på mitten så att du kan skölja ordentligt. Lägg i en kastrull och häll på 5-6 dl vatten(så lite vatten som möjligt, får ej bli soppa). Ha i allt utom olivoljan och småkoka tills potatisen och morötterna är färdiga, ca 25-30 min. Rör om då och då och se till att potatisen håller sig under ytan... Rör om då och då. Tillsätt olivoljan på slutet(bör ej kokas).

Serveras med färskt bröd och fetaost.

Lycka till!

2 comments:

Joakim said...

Smaskigt! Jag brukar alltid göra det här med ris (och har då fått lära mig rätten under namnet prasorizo). Ska verkligen pröva den här versionen men jag undrar lite vad tomatmos innebär? Det kan väl inte vara 2,5 dl tomatpuré? Eller är det passerade tomater?

Eva in Athens, Greece said...

Hej Joakim! Va' bra att du skrev och undrade! Jag satt och funderade ett bra tag vad jag skulle kalla "Pummaro"(här använder vi helt enkelt märket på varan som namn)för och puré var då inte rätt, så därför blev det mos. Det heter, som du skriver, passerade tomater(=flytande rinnande tomatmassa)på svenska. Så nu ska jag ändra till det i recepten! Tack för det!