Tuesday 12 October 2010

Spinalonga - The Island, grekisk TV-serie


Ikväll har de visat första avsnittet av TV-serien "The island" efter boken av Victoria Hislop. Den heter "Längtans ö" på svenska och kanske ni har läst den? Själv har jag tyvärr inte hunnit läsa den ännu, men det kanske är bättre...ofta blir man ju besviken på en film om man läst boken före. Det är en historia kring spetälskekolonin Spinalonga. Den lilla ön ligger nära Elounda och Agios Nikolaos på Kreta. Jag har varit där många ggr - har guidat där ute för våra svenska turister då jag jobbade på Atlasresor. Det är väldigt vackert där. Obebott sedan 1957 då kolonin upphörde.

Dagens avsnitt var verkligen jättebra och jag grät nästan hela tiden! Tänk så hemskt det var för dessa sjuka människor att bli skilda från sina familjer och isolerade på en ö. Tänker inte missa ett enda program ur denna grekiskproducerade serie! Hislop hade blivit erbjuden mycket pengar från Hollywood, men tackat nej!




Och ett bildspel(för att ni inte ska få scrollingitida...)av bilder från Spinalonga som jag hittat på datorn. Fästningen är från den venetianska tiden.




Andra inlägg kanske av intresse:
En båttur till Spinalonga - spetälskeön...
Spinalonga och Lady Gaga
Spinalonga som fond för America's Next Top Model

No comments: