Tuesday 8 March 2011

Lagána - enkelt och snabbt!

På morgonen innan vi åkte iväg fick jag för mig att jag skulle testa att göra en lagána på ett enkelt sätt och se om det fungerade och det gick alldeles utmärkt! Varför krångla till det?

Tog en tredjedel av ingredienserna i förra receptet:
20 g jäst
2,5 dl vatten (37- gradigt)
165 g vetemjöl
165 g gult traditionellt mjöl
drygt ½ tsk salt
drygt ½ msk olivolja
drygt ½ msk socker
sesamfrön, gärna även svarta

Smula jästen i en bunke. Ha i lite av det fingervarma vattnet och rör om så att jästen löses upp. Häll i resten av vattnet och tillsätt salt, olivolja och socker. Rör om. Tillsätt mjölet eftersom och arbeta degen smidig med höger(el vänster förstås) medan du snurrar skålen med den andra handen. Forma till en rund bulle och låt jäsa under duk i 40 min. 

Sätt på ugnen, 200 grader, och kavla ut brödet till en oval, platt, ganska tjock pita. Lägg på plåt och täck över medan du väntar på att ugnen ska bli varm. 

Tryck till med fingret så att det blir små gropar i brödet. Pensla med lite varmt vatten och strö över sesamfrön.
In i mitten av ugnen i ca 18 min.

Det här tog 1 timme och 15 min och lagánan blev om inte ännu godare än de andra!

(Fick bli samma bild, hann ej med fotografering där på morgonen, och den var den första att bli uppäten - varm som den var och allt!)

Lycka till!

P.S Med det här receptet blir det alltså en av den storlek ni ser på bilden. Gör gärna 3-dubbelt(se förra receptet) och behöver ni inte allt själv så kan ni ge bort! Vem blir inte glad av att få en hemlagad lagána?!

För er som inte bor i Grekland så vill jag berätta att det här brödet har man alltså med sig ut på drak-picknick och då doppar man det gärna i taramásaláta(fiskromspuré) eller tzatsiki. (Ska berätta mer om den här dagen i ett annat tillägg.) Brödet ska helst ätas upp samma dag, men man kan som sagt frysa in det.

Recept på taramosaláta och tzatsiki kommer!

P.S Här en bild av "gult traditionellt mjöl":
Kan det vara mannagryn? Semolina?

2 comments:

Steve said...

Receptet ska jag genast överlämna till D. Perfekt till årets första grekiska sallad i växthuset lite längre fram i vår.

Eva in Athens, Greece said...

Steve, glöm inte tzatsiki till då!