Sunday 10 April 2011

Grekisk landsköldpadda (eller Morisk?)

 Idag när jag skulle köra hem från kafeterian var den här grekiska landsköldpaddan på väg över gatan! Blev alldeles förskräckt och stannade för att sätta den i säkerhet. Tog en bild först där på asfalten eftersom den inte hunnit ut mitt i vägen ännu. Visst är den fin?!  Man kan se sådana här då och då. I alla fall har jag sett flera vilda här i Glyfada, en gång fyra små ungar alldeles ensamma utan mamman. Kan inte mycket om sköldpaddor, men tydligen lämnas ungarna ganska tidigt för att klara sig själva.

Grekisk och Morisk landsköldpadda är väldigt lika och jag vet inte vilken av de två den här är. De blir vanligtvis 50-80 år, men kan även bli över hundra år gamla.

Även i Grekland är sköldpaddor vanliga husdjur. Vet inte vad de kostar här, men i Sverige har jag hört att de kostar ca 2000 kr.

Intill finns en park och det var ju därifrån den kommit också, så nu är det bara att hoppas att den håller sig där! Både Grekiska och Moriska landsköldpaddor är dessvärre utrotningshotade.

1 comment:

Eva in Athens, Greece said...

Morisk landsköldpadda är det har jag fått veta av sköldpaddsexperten Eva Si.