Sunday 17 April 2011

Judasträd - Κουτσουπιά (Cercis siliquastrum)

Det här vackra trädet som blommar för fullt här nu med rosa eller lila blommor heter Judasträd. Κουτσουπιά (Koutsoupiá) på grekiska. De blommar på bar kvist, på små skott eller direkt från stammen, s.k kauliflori.

I boken "Blommor och träd vid Medelhavet" av Tore Hylander läser jag att trädet fått sitt namn efter Judas Iskariot, som skall ha hängt sig i ett sådant träd. Sedan dess rodnar alla Judasträd av skam, sägs det.

Judasträdet växer även i södra Sverige.

6 comments:

Steve said...

Tack för denna bildningspåfyllnad.

Tina said...

Vilket vackert träd!

Är så förtjust i "blommande" träd. Funderar på att köpa ett körsbärsträd bara för blommornas skull... ;o)) Men först måste jag komma till skott och fälla en massa andra träd som jag har här på tomten... Träd som inte blommar....

Anonymous said...

Hej, Hittade hit när jag googlade på Hersonissos. Vi fundera nämligen på att åka dit i sommar. Blev glad när jag läste om er restaurang! Men förstår nu att ni inte har den kvar?!. Av dina bilder att döma så ser det fint ut där. Återkommer kanske med lite frågor om tips, om det är ok. Är det några bra restauranger du kan rekommendera?

Mvh
Jessica

Eva in Athens, Greece said...

:) till Steve och Tina!

Hej Jessica! Kul att du hittade hit! I morse när jag satt och drack mitt morgonkaffe tänkte jag faktiskt på att jag borde göra en egen sida på bloggen för Hersonissos!
Om du kikar in på etiketten Kreta här till höger så har jag rekommenderat tavernan "Avli" i inlägget "Meze på Avli" samt även en bistro i Annisara; "The big blue". Det finns även en väldigt fin och bra taverna i Gouves som heter "Mylos". I Hersonissos finns det väldigt många tavernor och restauranger, men eftersom vi själva haft restaurang där har vi inte kunnat gå och äta på dem tyvärr. Jag är övertygad om att ni inte kommer att bli besvikna på dem!
Nu kom jag på en till som ligger väldigt vackert till alldeles vid havet i östra delen av byn; "Acrogiali". De har väldigt god mat och det är mycket greker som äter där och det säger ju mycket!

Hoppas du tittar in igen och det är bara att fråga vad du vill!

En utflykt till staden Agios Nikolaos och till den lilla omtalade ön Spinalonga inte långt därifrån bör ni boka in!

Carola said...

Vilket vacker träd. Jag har aldrig sett ett Judasträd så det var intressant att se.

Och Eva, du får inte skriva om Agios Nikolaos ;) jag blir såååååååå sugen på att åka dit. Maken och jag har funderat på att ta en avstickare till Kreta i sommar för att besöka Agios igen med det beror väl på huruvida vi kan få barnvakt och så.

Kram till dig.

Marina pa Kreta said...

Underbar triss!