Sunday 15 May 2011

Kamelfotsträd - Orkidéträd - Orkidébauhinia (Bauhinia variegata)

Väldigt vackert rosablommande träd! Men tyvärr vet jag inte vad det är. Vet ni? Är inte så vanligt här, men några har jag sett.
Nu efter att ha letat lite har jag kommit fram till att det är ett Kamelfotsträd, även kallat Orkidéträd. Bauhinia variegata på latin. Orkidébauhinia.

Kärt barn har många namn berättar den kunnige Uno Sand på Blomsterguiden om Bauhinia variegata. Trädet kallas även Berg-ebenholtz och Fattigmansorkidé (eftersom det inte är en riktig orkidé)!

Det blir ca 10 m högt. Orkidéträd är inte vanliga i medelhavsområdet.

6 comments:

Helen said...

Jag ser inte så bra på fotot, men om blommorna sitter direkt på grenen så är det Judasträd. Det sägs att Judas hängde sig i ett sånt träd.

Eva in Athens, Greece said...

På avstånd ser det verkligen exakt ut som Judasträd, Helen, men det här har helt annorlunda blommor.

Har satt in bilder på Judasträd tidigare i vår:
http://evaiaten.blogspot.com/2011/04/judastrad.html
(Eller skriv Judasträd i sökrutan här på bloggen).

Helen said...

Ok, i så fall vet jag inte heller :)

Eva in Athens, Greece said...

Helen, nu har jag nog hittat vad det är - Orkidéträd.
Kram!

Anonymous said...

det finns i pakistan man använder till matlagning oxå i pakistanska kallas man kachnar

Unknown said...

Hej anonym! Så intressant! Det är så mycket man inte vet... Tack så mycket för din kommentar!!!