Thursday 19 January 2012

Silverakacia - Acacia dealbata - Silver acacia - Ακακία

Titta så vackert det här trädet blommar nu! Vet inte vad det heter på svenska, vet ni? De är gröna året om. Blommorna klargula.
... Fick det, som jag tror, rätta namnet i en kommentar av Agnetha med bloggen Snäckskalsdalen: Silverakacia heter trädet på svenska. Letade lite och isåfall är det latinska namnet Acacia dealbata och inte Acacia decurrens som jag skrivit först. Silver wattle eller Blue wattle på engelska. Kallas ofta bara för mimosa eller acacia, ακακία på grekiska.


Underbart söta runda gula små bollar till blommor...


Så konstigt hur olika vädret kan vara i olika delar av ett land. I vissa norra delar av Grekland har det snöat något helt otroligt de senaste dagarna och någonstans hade det varit -24 grader!!! O.k, här är det också kyligt, rätt vad det är får vi snö här också.

Ha en jättebra dag!

12 comments:

Tina said...

Det verkar ha varit ordentlig vinter i år. Jag har sett temperaturer runt 0 grader även i Aten. Där är det ju i alla fall torr kyla. När det är kallt i t.ex. Thessaloniki är det fuktig kyla. Det känns riktigt, riktigt kallt!

anneli said...

Vi har haft -2 i Vounaria några nätter!
Vilka fantastiska bilder på detta träd! Har undrat över namnet på den, när man googlar hittar man grönacacia på Acacia dealbata. Den är bara så vacker när den blommar!
Wikipedia säger att den även kallas mimosa? ,vet inte kanske det finns olika slags mimosa.
Ha en bra torsdag!
kram
Anneli

Semester & Mat said...

Vädret verkar sig inte likt någonstans nu. Men jag skulle hellre välja 24grader varmt än snö ;)
Började dagen här att skotta snö, hade nog fallit 5cm under natten. Nu så är det sol och fem minus. Härligt.

Kram

Snäckskalsdalen. said...

Ja, här tittar min man alltid på väder runt omkring och i vår omvärld och jag har noterat att han sagt att det varit "lurigt" väder i Grekland. Men ändå blommar Acacian så fin hos er! Allmänt så kallar nog de flesta alla dessa acacior för mimosa, men just den här tror jag kallas silveracacia. Helt underbart vacker!

Är början på april en bra tid att besöka Aten, rent allmänt så där?

Kramar Agneta

Hjem Kära Hjem/ Anna said...

Oj, oj oj vilka vackra färger!! Tänk o ha en sån på bakgprden c",)
Bild nr 3 är ett vykorts kort tycker jag c",)
Snö ja, tror hela världen är upp o ner. Vi har här haft kanske 15-20 cm...fy faderullan om all snö kommer i mars april o blir till juni...*gulp*

ha en fin fredag, klem Anna

Anonymous said...

jag tycker det ser ut som mimosa! Men jag visste inte att mimosa är acacia. man lär sig nåt nytt varje dag! Älskar för övrigt mimosa för doftens skull, doftar dessa blommande träd? I så fall måste det vara helt ljuvlig doft överallt!

Steve said...

Vackert. Så mycket livsvilja och obändighet trädet på bild nr. 4 utstrålar. Så vill jag leva. Nästan på fall men inte uträknad.

Kenneth said...

Jag satt och solade och hade 15 grader varmt på Kreta tidigare idag, men nu kommer kylan, med solnedgången.

Elzie said...

Vad vackert det var.
Här har vi fått snö idag och det var inte alls nödvändigt!!
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

veronica said...

Vilket underbart träd!
Här i Värmland får vi nog vänta ett tag till på blomning;)

Eva in Athens, Greece said...

Tina: Man fryser verkligen mer här än i Sverige även om det inte är lika kallt vad gäller gradtalet. Det är fuktig kyla här i Aten oxå, vi har havet alldeles intill...brr - kylan går in i märg och ben!

Anneli: Många växter tycks gå under samma namn, svårt att hitta riktigt rätt. Ibland hittar man dessutom olika namn på samma...
Här har vi inte haft minusgrader ännu i år. Lite, lite snö även här vore kul!

Caroline: Saknar verkligen snöskottningen i Umeå! MINUS 24 grader var det förresten...!

Agneta: Silveracacia, tack för det, ska kolla på bilder och se om det är så den heter då.
Nog är början på april en bra tid att åka till Aten, det beror ju lite på vad man tänkt göra och så. Sol och bad kan vara vanskligt eftersom vädret då är opålitligt. Det kan vara sol och varmt hela veckan, men det kan även regna hela tiden om man har otur...så kanske maj är en bättre månad hur som helst...

Eva in Athens, Greece said...

Anna: Tack snälla! Gärna en sådan på gården säger jag oxå! Eftersom de är gröna året om oxå så blir det inte heller en massa löv att kratta. Å andra sidan är det ju så fint med höstfärger...

Katariina: Ingenting jag tänkt på faktiskt, så tyvärr måste jag säga där. Men allergiker blir väl glada!

Steve: Det var fint skrivet, Steve. Konstigt, men stammarna verkar ofta vara väldigt krokiga på de här träden.

Kenneth: Sådana dagar har vi här också, men på något sätt är det allt skönt att det blir riktigt kyligt om kvällarna - man vill gärna ha skillnad på årstiderna trots allt...

Elzie: Som sagt..hit får det gärna komma lite, men väldigt lite(annars blir det totalt kaos, blir det ändå i och för sig...)snö. Var länge sedan nu som vi kunde göra en snögubbe här!

Veronica: Antagligen!