Friday 16 March 2012

Vilt växande Vit ginst (Λευκό σκούπα) - förtrollande!

Read this post in English: Sprawling White Broom (Retama raetum) - enchanting!





Gick förbi en ödetomt som var fylld med dessa träd! Det var så vackert, trolskt på något sätt. Vet ni vad det är?

...Ja, nu har jag hittat vad det är med hjälp av era kommentarer. Vit ginst. Retama raetum på latin eller möjligen Retama Monosperma som det stod någonstans, men tror mer på det första. Familj: Fabaceae.
Λευκό σκούπα (Lefkó Skoúpa) på grekiska vilket betyder "vit sopborste", samma som det engelska namnet; White Broom.

Det är en buske egentligen, men här växer den okontrollerat och har blivit till träd!

Beduiner lär ha använt växten för behandling av ryggvärk, magont, tandvärk, ofruktsamhet m.m läste jag  på den här sidan där det står mycket om den vita ginsten på engelska:  White broom

Den vita ginsten är med på en varningslista i Australien över växter som kan bli ett miljöhot om de inte hålls under kontroll! Weeping White Broom, Australia

10 comments:

Äventyret framtiden said...

Spontant tänker jag på rosenginst, men är inte hundra procent säker

kram
Karin

Gunilla said...

Hej Eva! Tycker också att det ser ut som ginst. Om den får växa okontrollerat kan den säkert bli som ett träd. Här i Sverige är vi vana att se den som en liten buske. I vilket fall som helst är den väldigt vacker.
Ha en fin dag i Aten.
Kram

Linda - Mitt liv i Grekland said...

Åh va fint, så mycket blommor!! ser lite ut som en sagovärld där inne :)

Semester & Mat said...

Ingen aning faktiskt, men vackert var det!

Ha en fin kväll!

Eva Trillian said...

Som vackra moln på marken! Vackert! :-) Men jag har ingen aning om vad det är. De som kommenterat före mig verkar ha kollen däremot ;-)

Eva in Athens, Greece said...

Tack för era kommentarer! Tänkte oxå på ginst när jag skrev inlägget, men hittade bara bilder på små buskar...de här har stammar! Ska sätta in ett par bilder till så att de syns.
Efter era kommentarer letade jag mer och det är precis som Gunilla skriver ginst som vuxit okontrollerat till träd!
Kram på er och än en gång, Tack!
♥♥♥

Unknown said...

Hej Eva, Det är verkligen vackert, som en saga.
Kram Christina

veronica said...

Åh, vad vackert! Luktade det gott också?

ღ ℬabbi said...

Lite exotiskt på nåt sätt eftersom åtminstone jag, är van att bara se dom i blombuketter! Kram

Eva in Athens, Greece said...

Christina: Vackert som en saga var det verkligen!

Veronica: Jag kände inte någon doft tyvärr...

Babbi: Jasså, vit ginst används alltså i blombuketter, det måste ju oxå vara väldigt fint!