Monday 16 April 2012

Påskris av olivkvistar...Και του χρόνου!

I Grekland är det inte vanligt med en massa påskpynt. Det man alltid ser är de fina röda äggen och de vackra, speciella bakverken. Vi har inte så mycket påskpynt heller. Det finaste är duken med påskliljor som min snälla mamma har broderat till oss!

Några olivkvistar fick bli årets påskris...(Påskris har man inte i Grekland. De brukar se lite undrande ut över detta fenomen...!)

De här påskkaninerna tycker jag mycket om...

 Och metallhönan för påskgodis...(även dessa är slut nu...!)

Några fjädrar i köksgardinen...
Det är allt!

Και του χρόνου! (Kai tou chrånou) Det säger man i slutet av eller efter en fest/högtid och det betyder "Och nästa år", och med det önskar man varandra att man ska få ha hälsan och att man ska få ha det lika trevligt året därpå!

Relaterade inlägg:
Kalo triimero, Kala koulouma & Kali Sarakosti! (Kathara Deftera, påskfastan)
Den Grekiska Påsken (lite generellt samt om skärtorsdag)
Den Grekiska Påsken, fortsättning! (långfredag till påsksöndag)
Röda ska påskäggen vara i Grekland
Påsk-shopping till gudbarnet!
Vår grekiska påskhelg i korta drag...

10 comments:

anneli said...

Και του χρόνου Eva!

Mimmi said...

Jättesöta påskkaniner :)
Ha det så gott !!
KRAM

Äventyret framtiden said...

Ett så vackert kök! Ljusa vackra färger med precis lagom mycket påskpynt. För mycket brukar förta, den här mängden gör att man ser allt

Kram
Karin

Marina said...

fast det var mer påskpynt än vad som fanns hos mig!

Elle said...

Här har man inte heller påskris med fjädrar - möjligtvis med små prydnadsägg.
Kul att du håller kvar vid dina svenska traditioner!

Malin said...

Jag gillar inte svenskt påskpynt så du har hittat en fin balans tycker jag! Vilket fint kök!

Det blev inget påskgodis för mig i år. Vilket är det enda jag gillar med påsken egentligen. ;)

Kram från en Kärring i Sverige

Linda - Mitt liv i Grekland said...

Gillar ditt påskris, verkligen en blandnig av Sverige & Grekland! :)
Jag hade inte ett enda påskpynt i år, orkade inte ta fram det eftersom vi ändå inte skulle vara hemma.

Xronia polla kai tou xronou!

Grekland nu said...

Så fint med olivkvistar som påskris! Verkligen en fin kombination. Jag sätter också upp några fjädrar här och där och det brukar uppskattas av grekerna. Men nu är det dags att plocka bort alltihop igen.

Unknown said...

Förstår att dom är lätt fundersamma. ;-)
Kram

Eva in Athens, Greece said...

Tack, tack, tusen tack! Kramar till er alla!