Saturday 19 May 2012

Australisk silkesek - träd med oranga borstliknande blommor

Borde förstås vänta och fota trädet då det fått mer blommor...

Det här är ett av mina älsklingsträd! Det dumma är att jag ändå fick leta en del för att hitta namnet. Hur kan det komma sig...? Ja, jag hade sett ett jättefint träd i Iraklion en vinter för länge sedan. Det var vintergrönt och jättefint, så jag letade upp namnet; Australisk silkesek.

Det är inte ett vanligt träd. Har funderat på vilket det är egentligen eftersom jag inte kom ihåg exakt hur det såg ut. Namnet kom jag ihåg däremot (konstigt nog...).

Nu såg jag en fin liten trädallé i grannkommunen Elliniko med dessa brandgula borstliknande (mer som hårborstar än flaskborstar den här gången...!) blommor och undrade vad det kan vara för träd...!

Det heter egentligen Silvergrevillea på svenska, men kallas för Silverek p.g.a att bladen är ljust silverhåriga på undersidan. Det latinska namnet är Grevillea robusta.


I morse fick jag syn på ett på en gård inte så långt härifrån (nedersta bilden).

Konstigt att det inte är vanligare eftersom det är både grönt året om, snabbväxande och har så fina färger! Lång blomningsperiod har det dessutom läser jag.

Hm...giftiga blommor och frukter....man kan få kontaktallergi... Synd! Men på avstånd kan man ju gilla det i alla fall, eller hur?!

Ha en jättefin dag!
☼☼☼

En väldigt bra bild kan ni hitta här: Flickr - Tatters:)'s Photostream

Andra inlägg kanske av intresse:
Lampborste - buske med klarröda flaskborstar

5 comments:

Marina said...

jag kan förstå att du tycker om det - jättefina blommor!

Gunilla said...

Håller med dig. verkligen ett fint träd.
Tror du att de finns på Kreta?
Ska hålla ögonen öppna.
Ha en fin helg.
Kram

Malin said...

Jättevackra! Kan inte minnas att jag sett några förut, men la tyvärr inte märke till så mycket växtlighet förut. Kommer det med åldern kanske? Har plötsligt fått tåtar-genen och saknar trädgård... ;)

/ Hon med nästan bara garderobsblommor

Anonymous said...

Wow, vackert!! =o)
Härligt med lite exotiska träd omkring sig, och det är inte alltid lätt att veta alla namn på dessa träd och busar. =o)

Du har fått en award inne hos mig:
http://tinefiskrivnaord.wordpress.com/2012/05/18/blogg-award/

Fortsatt trevlig helg!

Eva in Athens, Greece said...

@Marina
Det är kul också när blommorna är av den ovanliga sorten!

@Gunilla
Ja, första gången jag såg ett var i Iraklion på Kreta, men då var det utan blommor. Givetvis lättare att känna igen nu under blomningsperioden, så spana på! :)

@Malin
Kan hända att man blir mer intresserad av sådant med åldern.
Jag började tycka det var kul då jag jobbade som reseledare för Atlasresor på Kreta eftersom man fick många frågor då man var ute på utflykt!

@Tine
Tusen tack för awarden, Tine! Ska kika in nu och se vad det kan vara för skoj!
Svårt verkligen att veta vad allt heter, svårt att hitta på nätet också och svårt att komma ihåg sedan...!


Kramisar!♥