Wednesday 6 June 2012

Körsbärsplommon!

I grannhuset bor det ett par som har en fantastiskt fin trädgård! Allt finns där tror jag. Förutom många vackra blommor så har de fikon, mullbär, citroner, vindruvor och igår plockade Fru Joanna ner jättegoda körsbärsplommon från ett träd som var översållat av frukt.

Körsbärsplommon är väldigt söta och goda när de mognat, men även enormt goda omogna då de är hårdare och sura. Smaken är just som en blandning av körsbär och plommon, storleken på frukterna som riktigt stora körsbär.

På det här trädet är frukterna fortfarande gröna, eftersom trädet får mindre sol. Körsbärsplommonträdet blommar också otroligt vackert på våren med vita blommor.

På grekiska heter Körsbärsplommonträdet Κορομηλιά (Koromiliá) och frukten Κορόμηλο (Korómilo), på latin Prunus cerasifera.

Så många olika vackra färger...

Om ni inte smakat körsbärsplommon hoppas jag ni får tillfälle till det någon gång!

Ha en trevlig kväll!
☼☼☼

7 comments:

Fru Venus said...

Det är något som jag verkligen vill prova! :-)

Anonymous said...

Nej det har jag inte provat..men..plommon är ju såå gott!!!!!

Mona said...

Det låter jättegott. Skulle verkligen vilja prova det. Jag kanske ska kolla bland exotiska frukter i livsmedelsaffären.

Anki said...

Härliga bilder och så underbart att ha en sådan tillgång i trädgården!

Ika said...

Det låter mycket gott och härliga bilder du bjuder på.

Snäckskalsdalen. said...

Tänk, solmogna frukter, solmogna på riktigt.....uhhh, så gott!
Agneta kram

Eva in Athens, Greece said...

Tack snälla ni för fina kommentarer, har god lust att plantera ett sådant träd i vår trädgård!